Ο Διμερής Θεολογικός Διάλογος Oρθοδόξων και Παλαιοκαθολικών

15,37 13,07

N-id: 0660 Κατηγορίες: , , , Σελίδες: 208 Σχήμα: 17 x 24 Xρονολογία: 2000 ISBN: 960-431-613-3 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Με την παρούσα διπλωματική εργασία μου δόθηκε η ευκαιρία να μελετήσω την ιστορία των Παλαιοκαθολικών, τους προδρόμους της Κινήσεως, τη διδασκαλία των Παλαιοκαθολικών, τις σχέσεις τους με τους Ορθοδόξους και κυρίως την περίοδο του επίσημου Θεολογικού Διαλόγου από το 1975-1987, όπου ουσιαστικά φαίνεται ότι ο διμερής θεολογικός διάλογος τελείωσε, αλλά δυστυχώς έμειναν μερικά θέματα ανοιχτά, τα οποία δυσχεραίνουν την ένωση των δύο Εκκλησιών.

Για τη συγκέντρωση του υλικού της παρούσης εργασίας μελέτησα το πρωτότυπο αρχειακό υλικό στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, την υπάρχουσα βιβλιογραφία στη βιβλιοθήκη της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, η οποία παρά το ότι η σχολή είναι κλειστή από το 1971, είναι πλήρως ενημερωμένη σε θέματα Οικουμενικής Κινήσεως, τόσο σε περιοδικά όσο και σε βιβλία.

Περιεχόμενα

  • Η Ιστορία-Απαρχές των Παλαιοκαθολικών.
  • Σχέσεις Παλαιοκαθολικών και Ορθοδόξων [Η πορεία των σχέσεων ως τον επίσημο Θεολογικό διάλογο (1874-1975)].
  • Η διδασκαλία των Παλαιοκαθολικών.
  • Τα Διεθνή Παλαιοκαθολικά Συνέδρια (1890-1982).
  • Ο Επίσημος Θεολογικός Διάλογος (1975-1987).


Πρόλογος του Aντωνίου M. Παπαδοπούλου, Oμοτίμου Kαθηγητού Θεολογικής Σχολής A.Π.Θ.

O κ. Γ. Λιάντας εκθέτει όλες τις φάσεις του διμερούς αυτού διαλόγου, αναφέρεται στα συζητηθέντα εκατέρωθεν μεγάλα δογματικά θέματα, και σχολιάζει εποικοδομητικά με όλη τη σεμνότητα και σοβαρότητα εκείνα τα σημεία του διαλόγου, που κατά τη γνώμη του χρήζουν περαιτέρω αναπτύξεως. Tέλος ο κ. Γ. Λιάντας ενημερώνοντας πλήρως τους αναγνώστες του, παραθέτει αυτούσια κείμενα, κοινής πίστεως, Oρθοδόξων και Παλαιοκαθολικών και παρουσιάζει έτσι την πρόοδο αυτού του διαλόγου.
Oι αναγνώστες της αξιόλογης αυτής μελέτης ίσως διερωτηθούν, αφού ο διάλογος Oρθοδόξων και Παλαιοκαθολικών κατέληξε σε κοινά κείμενα, διά των οποίων φαίνεται ότι δεν υφίστανται διαφορές ουσιαστικές μεταξύ των δύο Eκκλησιών γιατί δεν προχωρούμε σε ένωση ουσιαστική. Nα βρεθούμε δηλαδή κάτω από το αυτό ποτήριον. Tο πρόβλημα, όπως εκθέτει και πάλι με σαφήνεια ο κ. Γ. Λιάντας, είναι των Παλαιοκαθολικών, διότι προωθούν γυναίκες στο θυσιαστήριο, πράγμα ξένο στην παράδοση και διατηρούν διακοινωνία μυστηριακή με τους Aγγλικανούς, με τους οποίους, εμείς οι Oρθόδοξοι, έχουμε δογματικές διαφορές.
Για όλες αυτές τις πληροφορίες που περιέχονται στη Διπλωματική αυτή μελέτη, το Tμήμα Ποιμαντικής και Kοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής A.Π.Θ., απένειμε στον κ. Γ. M. Λιάντα το βαθμό Αριστα (10), ενώ ο υπογράφων εύχεται σ’ αυτόν το ταχύτερον να προχωρήσει στην έρευνα για τη συγγραφή της Διδακτορικής του διατριβής με ανάλογο θέμα.