Στοιχεία Κριτικής Επιχειρηματολογίας

10,60 9,01

N-id: 1567 Κατηγορίες: , , Σελίδες: 112 Σχήμα: 14.5 x 20.5 Xρονολογία: 2014 ISBN: 978-960-456-413-2 Κωδικός Ευδόξου: 41960107 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Κριτική για το βιβλίο

«Το βιβλίο του Φιλήμονα Παιονίδη καταφέρνει μέσα σε λίγες σελίδες να παραθέσει, με αξιοσημείωτη ενάργεια, τους βασικούς κανόνες επιχειρηματολογίας οι οποίοι θα έπρεπε να διέπουν της καθημερινές μας συζητήσεις που αφορούν αινιγματικά ή περίπλοκα ζητήματα.»

Σπύρος Κοσμίδης, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
The Athens Review
of Books

Κριτικές στο διαδίκτυο:

Στέφανος Δημητρίου, Παιδευτικές χρήσεις του επιχειρήματος, “Η Αυγή”, 29.11.2015

Σπύρος Κοσμίδης, Ο ύπνος του Λόγου γεννά συνωμοσίες, “The Athens Review of Books”, τχ. 54, Σεπτέμβριος 2014


Το να μπορεί κανείς να παρουσιάζει πειστικά και συγκροτημένα επιχειρήματα ενδέχεται να αποβεί αποτελεσματικό σε πολλές περιπτώσεις.
Ωστόσο, για όσους η επιχειρηματολογία αποτελεί το βασικό επαγγελματικό εργαλείο, δηλαδή για όσους απαιτείται να πείθουν με επιχειρήματα ένα ακροατήριο ή ένα αναγνωστικό κοινό ή εμπλέκονται συστηματικά σε δημόσιες αντιπαραθέσεις, η ικανότητα αυτή αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία.
Το παρόν εγχειρίδιο αποτελεί μια σύντομη εισαγωγή στην ανάλυση και την αξιολόγηση των επιχειρημάτων, όπως αυτά εμφανίζονται στο νεοελληνικό λόγο, και αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στην αποφυγή συνηθισμένων σχετικών λαθών.
Αν και γράφτηκε για όσους και όσες σπουδάζουν φιλοσοφία, είναι εξίσου χρήσιμο για εκπαιδευτικούς, πολιτικούς, δημοσιογράφους, νομικούς και γενικά για κάθε σκεπτόμενο πολίτη.


Περιεχόμενα

1. Η δομή του επιχειρήματος

  1. Ορισμός της κριτικής επιχειρηματολογίας
  2. Χρησιμότητα της κριτικής επιχειρηματολογίας
  3. Ορισμός του επιχειρήματος
  4. Εύρεση, ανασυγκρότηση και συμπλήρωση επιχειρημάτων
  5. Παραδείγματα

2. Μορφές επιχειρημάτων

  1. Παραγωγικά επιχειρήματα
  2. Επαγωγικά επιχειρήματα
  3. Αναλογικά επιχειρήματα
  4. Τελική παρατήρηση για την κριτική των επιχειρημάτων εν γένει

3. Ορισμοί

  1. Κανόνες για τη σωστή χρήση των ορισμών
  2. Ασάφεια και αμφισημία

4. Κανόνες που διέπουν τη στάση των συμμετεχόντων σε έναν επιχειρηματολογικό διάλογο

5. Σοφίσματα

  1. Τα βασικά σοφίσματα
  2. Τελικές παρατηρήσεις
  3. Βιβλιογραφικά ζητήματα

6. Δύο επίμαχες μορφές επιχειρηματολογίας

  1. Το επιχείρημα της ολισθηρής πλαγιάς
  2. Το κάψιμο του αχυρανθρώπου

7. Κρίσιμα πεδία εφαρμογής της κριτικής επιχειρηματολογίας

  1. Προπαγάνδα
  2. Θεωρίες συνωμοσίας
  3. Ψευδοεπιστήμη

Ασκήσεις
Υποδείγματα ερωτήσεων γραπτών εξετάσεων
Βιβλιογραφία