Κάνω Γυμναστική και Μαθαίνω Φυσική

7,63

N-id: 0805 Κατηγορίες: , , , , Ετικέτα: Σελίδες: 96 Σχήμα: 20 x 18.5 Xρονολογία: 2001 ISBN: 960-431-743-1 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Βασική θέση του βιβλίου είναι πως η «σχολική Φυσική», ειδικότερα στις κατώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης, πρέπει να «παρουσιάζεται» με διαφορετικό τρόπο από την Φυσική ως επιστήμη. Η προσκόλληση στους ορισμούς και στις εξισώσεις δεν είναι ο κατάλληλος τρόπος για να αντιληφθούν τα παιδιά ότι η Φυσική δεν είναι άλλη μία θεωρητική επιστήμη αλλά, αντίθετα, κυριαρχεί στην καθημερινή ζωή όλων μας.
Τα σπορ και πολύ περισσότερο το παιχνίδι είναι μέσα στα ενδιαφέροντα όλων των παιδιών. Η εμπλοκή παιχνιδιών και γυμναστικών ασκήσεων σε ένα μάθημα Φυσικής, δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να αντιληφθούν πως η Φυσική δεν «παρουσιάζεται» μόνο σε καλά εξοπλισμένα εργαστήρια, με τις ιδανικότερες των συνθηκών, ή σε προσομοιώσεις εργαστηρίων στον Η/Υ.
Τα παιδιά εντυπωσιάζονται, όταν συνειδητοποιούν πως πολλά από όσα «συμβαίνουν» γύρω μας και μας διευκολύνουν, ή μας ταλαιπωρούν καθημερινά, είναι «εφαρμογές»… της σχολικής θεωρίας του μαθήματος της Φυσικής.
Εκπλήσσονται επίσης καθώς, μέσα από τις δραστηριότητες, αντιλαμβάνονται πως η πείρα που έχουμε όλοι μας αποκτήσει, κάνοντας συνεχώς πειράματα Φυσικής με όργανο πειραματισμού το σώμα μας, μας «επιτρέπει» να εκτελούμε πολλές από τις καθημερινές μας δραστηριότητες με τις ελάχιστες δυνατές συνέπειες, ενώ μεγιστοποιούμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν και παρουσιάζονται στην συνέχεια έχουν ως στόχο να δώσουν στα παιδιά τη δυνατότητα να «ανακαλύψουν» με τις αισθήσεις τους κάποιες από τις έννοιες που διδάχθηκαν θεωρητικά.
Εξίσου σημαντική επιδίωξη, μέσω των ερωτήσεων που περιλαμβάνονται στο τέλος κάθε ενότητας δραστηριοτήτων, είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να «αναγνωρίζουν» την Φυσική και να «ερμηνεύουν με την Φυσική» φαινόμενα της καθημερινής ζωής.
Οι ιδέες που παρατίθενται στην συνέχεια αναπτύχθηκαν και τροποποιήθηκαν μέσω τις συνεργασίας με μαθητές αλλά και συναδέλφους, στη διάρκεια αρκετών ετών.

H επιλογή της εικονογράφησης από τον Κωνσταντίνο Παλιάν
Επιλέξαμε για την εικονογράφηση ένα ύφος απλουστευτικό, με επιμονή στην ακρίβεια των κινήσεων. Παράλληλα θελήσαμε να κρατήσουμε και ένα ευχάριστο, σχεδόν γελοιογραφικό στυλ, με διπλό στόχο.
Πρώτα, γιατί συχνά είναι ευκολότερο να αποδοθεί πιστά ο χαρακτήρας και η ένταση μιας προσπάθειας μέσα από μία σχετική υπερβολή.
Και στην συνέχεια, για να αμβλυνθεί η σχετική αυστηρότητα του θέματος -που είναι, άλλωστε, και η μαθησιακή πρόθεση του συγγραφέα- χωρίς να προδοθεί και η ουσία του θέματος.
Η ανάγκη ενσωμάτωσης του χρόνου στο σχέδιο, οδήγησε σε εικαστικές λύσεις ανάλογες με των κόμικς.

Περιέχει:

  • Εισαγωγή και οδηγίες για τη χρήση του βιβλίου
  • Aδράνεια της ύλης
  • Γραμμική και γωνιακή ταχύτητα
  • Yλικό σημείο – Pοπή δύναμης
  • Συνθήκη ισορροπίας σώματος
  • Συνθήκη ισορροπίας – Σύνθεση ροπών
  • Aδράνεια στην περιστροφική κίνηση
  • Oρμή – Ώθηση δύναμης
  • Δράση – Aντίδραση
  • Tριβή ολίσθησης
  • Περίοδος εκκρεμούς
  • Nόμος του Hooke
  • Kεντρομόλος δύναμη