Κεντρικός σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να προσφέρει μια ολοκληρωμένη πρόταση διδασκαλίας, που θα διέπεται από τις θεμελιώδεις αρχές της επικοινωνιακής προσέγγισης της γλώσσας, της κειμενολογίας και της διαθεματικότητας. Η διάρθρωση του συγκεκριμένου εγχειριδίου, ακολουθώντας την κατευθυντήρια γραμμή του σχολικού βιβλίου, έχει την ακόλουθη μορφή:
Κάθε ενότητα περιλαμβάνει:
- Τη θεωρία: Το θεωρητικό μέρος προτάσσεται και παρατίθεται με αναλυτικό, χρηστικό και εύληπτο τρόπο.
- Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου: Καλύπτονται υποδειγματικά όλες οι ερωτήσεις του σχολικού εγχειριδίου.
- Συμπληρωματικές ασκήσεις: Η παράθεσή τους αποβλέπει στην περαιτέρω εξοικείωση με τη θεωρία, στην αυτενέργεια και εξάσκηση του μαθητή.
- Κριτήρια αξιολόγησης: Η συγκρότησή τους προσαρμόζεται στον τρόπο αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος.
Ως κατακλείδα αρμόζει να επισημανθεί ότι φιλοδοξία του συγγραφέα είναι να προσφέρει στο μαθητή και στον εκπαιδευτικό ένα βιβλίο – αρωγό με πληρότητα, εγκυρότητα και χρηστική αξία, που θα λειτουργήσει ως ερέθισμα για αξιολογότερες αναζητήσεις.
Περιεχόμενα
1η Eνότητα: Oι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο
- Θεωρητικό μέρος
- Παράγοντες επικοινωνίας
- Τα είδη των προτάσεων ανάλογα με τα συστατικά τους
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Eπικοινωνία
- Γ. Eίδη προτάσεων
- Δ. Λεξιλόγιο
- E. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
2η Eνότητα: Eπικοινωνία στο σχολείο
- Θεωρητικό μέρος
- Προφορικός και γραπτός λόγος
- Η δομή και το περιεχόμενο της παραγράφου
- Η θεματική πρόταση
- Οι λεπτομέρειες
- Κατακλείδα πρόταση
- Συνοχή
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Eίδη προφορικού και γραπτού λόγου
- Γ. H παράγραφος
- Δ. Λεξιλόγιο
- E. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
3η Eνότητα: Tαξίδι στον κόσμο της φύσης
- Θεωρητικό μέρος
- Η περιγραφή
- Η αφήγηση
- Η μεθοδολογία της περίληψης
- Μεθοδολογία και τεχνική στην οργάνωση του επιχειρήματος
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Περιγραφή
- Γ. Aφήγηση
- Δ. Eπιχειρηματολογία
- E. Πολυτροπικότητα
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
4η Eνότητα: Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου
- Θεωρητικό μέρος
- Ονοματική φράση
- Επιθετικός προσδιορισμός
- Η κλίση των ουσιαστικών
- Ιδιόκλιτα
- Παραγωγή
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Oνοματική φράση – Eπιθετικός προσδιορισμός
- Γ. Kλίση ουσιαστικών και επιθέτων
- Δ. Παραγωγή και σύνθεση
- E. Στοιχεία που συνοδεύουν τον προφορικό λόγο
- ΣT. Λεξιλόγιο
- Z. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
5η Eνότητα: Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου
- Θεωρητικό μέρος
- Ρηματική φράση
- Το ρήμα
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Tο ρήμα
- Γ. Παράγωγα ρήματα
- Δ. Λεξιλόγιο
- E. Tο ρήμα στην αφήγηση
- ΣT. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
6η Eνότητα: Oι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου
- Θεωρητικό μέρος
- Λειτουργίες – χρήσεις των πτώσεων του ουσιαστικού
- Ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί
- Παράγωγα ουσιαστικά
- Ο πλαγιότιτλος σε παράγραφο
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Λειτουργίες – Χρήσεις των πτώσεων του ουσιαστικού
- Γ. Παράγωγα ουσιαστικά
- Δ. Παράγραφος – Πλαγιότιτλοι
- E. Λεξιλόγιο
- ΣT. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
7η Eνότητα: O κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα
- Θεωρητικό μέρος
- Οριστικό και αόριστο άρθρο
- Παράγωγα επίθετα
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Oριστικό και αόριστο άρθρο
- Γ. Παράγωγα επίθετα
- Δ. Περιγραφή
- E. Λεξιλόγιο
- ΣT. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
8η Eνότητα: Aθλητισμός και Oλυμπιακοί Aγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχω
- Θεωρητικό μέρος
- Παρατακτική σύνδεση προτάσεων – Ασύνδετο σχήμα
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Παρατακτική σύνδεση – Aσύνδετο σχήμα
- Γ. Aφήγηση
- Δ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
9η Eνότητα: Aνακαλύπτω τη μαγεία της γνώσης
- Θεωρητικό μέρος
- Συνταγματικός άξονας
- Παραδειγματικός άξονας
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Συνταγματικός άξονας
- Γ. Παραδειγματικός άξονας
- Δ. Λεξιλόγιο
- E. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
10η Eνότητα: Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό του
- Θεωρητικό μέρος
- Υποτακτική σύνδεση προτάσεων
- Η χρήση του κόμματος
- Σημεία στίξης
- Χρήση λεξικών
- Λύσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου
- A. Eισαγωγικά κείμενα
- B. Yποτακτική σύνδεση των προτάσεων
- Γ. Σημεία στίξης
- Δ. Xρήση λεξικών
- E. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου
- Ας θυμηθούμε τι μάθαμε σ’ αυτή την ενότητα
Παράρτημα 1
Συμπληρωματικές ασκήσεις
Απαντήσεις στις συμπληρωματικές ασκήσεις
Παράρτημα 2
Κριτήρια αξιολόγησης