, , , , , , , , , ,

Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη Διδασκαλία των Μαθηματικών

16,96

N-id: 1361 Κατηγορίες: , , , , Σελίδες: 304 Σχήμα: 17 x 24 Xρονολογία: 2009 ISBN: 978-960-456-182-7 Κωδικός Ευδόξου: 10982 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Είναι δυνατή η αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία των Μαθηματικών; Με ποιο τρόπο; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της προσπάθειας διδακτικής αξιοποίησης της Ιστορίας στη διδακτική πρακτική; Υπάρχουν πειστικά παραδείγματα σύνδεσης διδασκαλίας και Ιστορίας των μαθηματικών;
Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που πραγματεύονται οι συγγραφείς του συλλογικού τόμου που κρατάτε στα χέρια σας.
Ο τόμος περιλαμβάνει μια συλλογή επιστημονικών άρθρων τα οποία προέκυψαν ως αποτέλεσμα σειράς διαλέξεων και Ημερίδας με θέμα τη Διδακτική Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη Διδασκαλία, που διοργανώθηκαν πρόσφατα από την Επιστημονική Ένωση για τη Διδακτική των Μαθηματικών. Η έκδοση αυτή είναι ένα πρώτο βήμα στην υλοποίηση του κύριου στόχου της Ένωσης: στη σύνδεση θεωρίας και πράξης στο σχολικό περιβάλλον και στην προώθηση καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων και πειραματισμών.
Οι συγγραφείς των άρθρων είναι έγκριτοι πανεπιστημιακοί (μαθηματικοί, ιστορικοί των μαθηματικών, παιδαγωγοί) αλλά και μάχιμοι εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, καθώς και ερευνητικό έργο στο χώρο της Διδακτικής των Μαθηματικών. Οι εργασίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα σχετικών θεμάτων, όπως η αναζήτηση μεθοδολογίας, ιστορικού και διδακτικού υλικού, θεωρητικών πλαισίων και τρόπων ενσωμάτωσης της Ιστορίας στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, κ.λπ.
Με δεδομένο ότι η συζήτηση για τη διδακτική αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών απασχολεί έντονα τη διεθνή κοινότητα της Διδακτικής των Μαθηματικών την τελευταία δεκαετία, ενώ στη χώρα μας οι σχετικές συνεισφορές είναι λιγοστές, ο συλλογικός αυτός τόμος έρχεται να καλύψει ένα κενό στην ελληνική βιβλιογραφία.
Θεωρούμε ότι το σύνολο των άρθρων χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία, επιστημονική εγκυρότητα και, το σημαντικότερο, αφορά στην ελληνική πραγματικότητα. Απευθύνεται δε τόσο στο σύνολο των εκπαιδευτικών, όσο και σε φοιτητές Μαθηματικών και Παιδαγωγικών Τμημάτων, καθώς και σε ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών.

Για την «Επιστημονική Ένωση για τη Διδακτική των Μαθηματικών» – Το Διοικητικό Συμβούλιο


Περιεχόμενα

  • Η αξιοποίηση των σχέσεων μεταξύ Ιστορίας των Μαθηματικών και Μαθηματικής Εκπαίδευσης: Συζήτηση σχετικά με τα υπέρ και τα κατά, βάσει της διεθνούς εμπειρίας
    Κωνσταντίνος Τζανάκης
  • Η αρχή της συμβατής περάτωσης του απείρου και η παράδοξη δύναμή της
    Στυλιανός Νεγρεπόντης, Βασιλική Φαρμάκη
  • Θεμελιώδεις γεωμετρικές έννοιες (Μία γενετική προσέγγιση)
    Διονύσιος Λάππας
  • Από τη Λογιστική στην Αλγεβρα: Μερικές διευκρινήσεις για το εγχείρημα του Διοφάντου
    Γιάννης Χριστιανίδης
  • Iστορικά κείμενα των Μαθηματικών στη σχολική τάξη
    Δημήτρης Χασάπης
  • Η έννοια της «Συνέχειας»: Σύντομη ιστορική εξέλιξη. Έρευνα σε φοιτητές για το επίπεδο κατανόησης της έννοιας
    Κωνσταντίνος Η. Χρυσανθόπουλος
  • Η Ιστορία των Μαθηματικών ως πηγή ιδεών και υλικού για διδακτικές επιλογές και δραστηριότητες: Η περίπτωση των αρνητικών αριθμών
    Γιάννης Θωμαΐδης
  • Σχεδιασμός διδακτικών δραστηριοτήτων εισαγωγής σε έννοιες της Ανάλυσης αξιοποιώντας την ιστορία των Μαθηματικών
    Θόδωρος Πάσχος
  • Το λάπτοπ του Αρχιμήδη
    Τεύκρος Μιχαηλίδης