Το μάθημα της Έκφρασης – Έκθεσης αποτελεί ένα από τα βασικά μαθήματα για τους μαθητές του Λυκείου όλων των κατευθύνσεων, καθώς δε στοχεύει μόνο στη διδασκαλία γραμματικών και συντακτικών κανόνων, αλλά κυρίως στην ανάπτυξη τεκμηριωμένων κρίσεων και επιχειρημάτων από την πλευρά των μαθητών για επίκαιρα ζητήματα σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού.
Ωστόσο, το συγκεκριμένο μάθημα αντιμετωπίζεται, πολλές φορές, με φόβο και ανασφάλεια από τους μαθητές, καθώς θεωρούν πως αυτό που αξιολογείται είναι η προσωπική τους άποψη και όχι το επίπεδο της επιχειρηματολογίας τους.
Γι’ αυτό τον λόγο, στόχος του συγκεκριμένου βιβλίου, εκτός από την παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων που περιλαμβάνονται στο σχολικό εγχειρίδιο της Β’ Λυκείου, είναι κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να διατυπώνουν ορθά τις απόψεις τους σε ένα γραπτό κείμενο, όχι μόνο μέσω των επιχειρημάτων που καταγράφονται στο βιβλίο, αλλά και μέσω του υλικού που παρατίθεται στο συνοδευτικό cd-rom, που στόχο έχει τον εμπλουτισμό των νοητικών παραστάσεών τους. Παράλληλα, το βιβλίο αποτελεί έναν χρήσιμο οδηγό για τον εκπαιδευτικό, καθώς, εκτός από τη μεθοδολογία επίλυσης των ασκήσεων και τα κριτήρια αξιολόγησης που μπορεί να αξιοποιήσει στη διδασκαλία του, στο συνοδευτικό cd-rom παρέχεται υλικό το οποίο μπορεί να ενταχθεί ως στοιχείο αφόρμησης της διδασκαλίας των επιμέρους θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.
Αναλυτικότερα, το βιβλίο περιλαμβάνει:
- oδηγίες για την άσκηση Α,
- οδηγίες για τις ασκήσεις Β,
- οδηγίες για την άσκηση Γ,
- μεθοδολογία απαντήσεων σε όλες τις ασκήσεις,
- αναλυτική παρουσίαση της θεωρίας του σχολικού βιβλίου,
- ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας,
- ανάλυση 23 θεματικών ενοτήτων,
- 23 κριτήρια αξιολόγησης,
- απαντήσεις των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου.
To συνοδευτικό CD-ROM περιέχει:
- ενδεικτικές απαντήσεις των κριτηρίων αξιολόγησης,
- παράλληλα κείμενα για όλες τις θεματικές ενότητες,
- πρόσθετο υλικό (ήχος, βίντεο κ.λπ.) σχετικό με τις θεματικές ενότητες της Β’ Λυκείου.
Περιεχόμενα
Α. Θεωρία
Οδηγίες για την άσκηση Α
- Διάγραμμα κειμένου
- Περίληψη
Οδηγίες για τις ερωτήσεις της ομάδας Β - Ανάπτυξη παραγράφου
- Οργάνωση του λόγου
- Χρήση της γλώσσας
Οδηγίες για την άσκηση Γ - Κειμενικά είδη
- Παραγωγή λόγου
Η θεωρία του σχολικού βιβλίου
- Μέρος Α: Η είδηση
- Μέρος Β: Βιογραφικά είδη
- Μέρος Γ: Παρουσίαση – Κριτική
Ασκήσεις για την εμπέδωση της θεωρίας του σχολικού βιβλίου
Β. Θεματικές ενότητες και κριτήρια αξιολόγησης
- Κράτος – Νεοέλληνες
- Λακωνικότητα – Αρκτικόλεξα
- Ελεύθερος χρόνος – Ψυχαγωγία
- Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
- Τύπος
- Δημοσιογραφική Δεοντολογία
- Πληροφόρηση – Παραπληροφόρηση
- Βιβλίο – Ηλεκτρονικό βιβλίο
- Ριάλιτι τηλεπαιχνίδια
- Πληροφορική – Διαδίκτυο
- Διαφήμιση
- Επάγγελμα – Εργασία – Επαγγελματικός προσανατολισμός
- Εξειδίκευση
- Ανεργία
- Τηλεργασία
- Ρατσισμός
- Στερεότυπα
- Aτομα με Ειδικές Ανάγκες
- Παράδοση
- Τέχνη
- Κριτική – Αμφιβολία
- Αυτογνωσία – Αυτοκριτική
- Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση
Γ. Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου
Μέρος Α: Η είδηση
Μέρος Β: Βιογραφικά είδη
Μέρος Γ: Παρουσίαση – Κριτική
Μέρος Δ: Σημειώσεις – Περίληψη
Βιβλιογραφία