Το βιβλίο, με βάση το νέο σύστημα διδασκαλίας και αξιολόγησης, (ΠΔ.24/2013 – ΠΔ.48/2012) περιλαμβάνει:
- 30 κριτήρια αξιολόγησης, με συμβατικά και πολυτροπικά κείμενα (εικόνες) – (βίντεο, στο cd-rom), καθώς και τις απαντήσεις τους.
Συγκεκριμένα: 22 σχετικά με τη θεματολογία/εννοιολογία, 8 στο cd-rom: 4 για εμπέδωση της θεωρίας και 4 με βίντεο. - Την τυπολογία των ερωτήσεων για τις ομάδες Α, Β, Γ των κριτηρίων, με τα αναγκαία στοιχεία της θεωρίας, που διευκολύνουν το μαθητή να κατανοήσει τα ζητούμενα και να δώσει επαρκείς απαντήσεις.(περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: την περίληψη, την παράγραφο, το επικοινωνιακό πλαίσιο κ.λπ).
- Τα διαγράμματα των εννοιών όλων των θεματικών ενοτήτων που περιέχει το σχολικό βιβλίο, και θέματα σχετικά με (τις ενότητες) αυτές.
- Την τεχνική μετασχηματισμού ενός κειμένου σε άλλο είδος. (π.χ. από συνέντευξη σε δοκίμιο κ.ά.)
- Την ερμηνευτική προσέγγιση/επεξεργασία ενός πολυτροπικού κειμένου.
(Η εικόνα στη γελοιογραφία, στη διαφήμιση κ.ά.: αισθητική και ιδεολογική ανάλυση) - Τη μεθοδολογία παραγωγής κειμένου.
- Τις απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου.
- Από την Τράπεζα Θεμάτων
- την τυπολογία όλων των ερωτήσεων και στοιχεία θεωρίας για τις απαντήσεις
- 10 επιλεγμένα κριτήρια με τις απαντήσεις
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή
Η Νεοελληνική Γλώσσα ως εξεταζόμενο μάθημα
Τυπολογία ερωτήσεων
- Α. Ερωτήσεις για τον έλεγχο της κατανόησης του κειμένου
- Το θέμα του κειμένου, η κατευθυντήρια ιδέα (θέση του συγγραφέα)
- Προσδιορισμός επιχειρημάτων
- Σύγκριση κειμένων (ως προς το περιεχόμενο)
- Η οπτική γωνία (υποκειμενική, αντικειμενική)
- Η περίληψη
- Η ανάπτυξη του περιεχομένου φράσης ή περιόδου
- Η ανασκευή μιας άποψης
- Β. Ερωτήσεις για τον έλεγχο των γλωσσικών ή εξωγλωσσικών στοιχείων του κειμένου
- Eρωτήσεις σχετικές με τη γλώσσα
- Η γλώσσα
- Δήλωση και συνυποδήλωση
- Ενεργητική και παθητική σύνταξη
- Σημεία στίξης
- Παρατακτική και υποτακτική σύνταξη
- Επιλογή ρηματικού προσώπου
- Η χρήση των ρηματικών εγκλίσεων
- Ασύνδετο σχήμα
- Μακροπερίοδος και βραχυπερίοδος λόγος
- Το ύφος του κειμένου
- Ο ευθύς λόγος
- Αναφορικές προτάσεις
- Λόγιες λέξεις
- Λαϊκές λέξεις
- Ειδικό λεξιλόγιο
- Συνώνυμα και αντώνυμα
- Ετυμολογία λέξεων
- Ομόρριζα
- Παράγωγα
- Eρωτήσεις σχετικές με την οργάνωση του λόγου
- Η παράγραφος
- Μεταβατική παράγραφος
- Συνοχή
- Συνεκτικότητα
- Πλαγιότιτλος
- Το διάγραμμα του κειμένου
- Η συλλογιστική πορεία
- Ο τίτλος
- Τριμερής διάκριση κειμένου
- Γραμματειακά είδη κειμένων
- Γ. Ερωτήσεις για την Παραγωγή κειμένου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο
- Ιδέες και μεθοδολογία για την παραγωγή λόγου
- Μετασχηματισμός κειμένου σε άλλο είδος
- Ερμηνευτική προσέγγιση/επεξεργασία πολυτροπικού κειμένου
Διαγράμματα εννοιών/κριτήρια αξιολόγησης
- Γλώσσα
- Κινητό τηλέφωνο
- Χρήμα
- Γλωσσομάθεια
- Διαφήμιση
- ΜΜΕ
- Αναλφαβητισμός
- Διάλογος
- Νεότητα/εφηβεία
- Πρότυπα
- Χάσμα γενεών
- Ελεύθερος χρόνος/Ψυχαγωγία
- Αγάπη
- Μόδα/ενδυμασία
- Νόμοι/Ποινές
- Τρίτη ηλικία/γηρατειά
- Οικογένεια
- Ριάλιτι τηλεπαιχνίδια
- Χιούμορ
- Το χρονογράφημα
- Κριτήριο / Διαγώνισμα 22ο (για δυνατούς λύτες)
Απαντήσεις στα κριτήρια αξιολόγησης
Απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου
- Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες
- Ο λόγος
- Περιγραφή
- Αφήγηση
- Χρονογράφημα
Τράπεζα Θεμάτων
Τυπολογία ερωτήσεων και στοιχεία θεωρίας
Κριτήρια αξιολόγησης
Απαντήσεις στα κριτήρια αξιολόγησης
Βιβλιογραφία