Η ελληνορθόδοξη εκπαιδευτική δραστηριότητα στο Βιλαέτι Αδριανούπολης (19 αιων.)

11,13

N-id: 1604 Κατηγορίες: , , , Ετικέτα: Σελίδες: 192 Σχήμα: 17 x 24 Xρονολογία: 2015 ISBN: 978-960-456-449-1 Κωδικός Ευδόξου: 50659335 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Το βιβλίο εξετάζει τις ποικίλες εκφάνσεις της εκπαιδευτικής δραστηριότητας των ελλληνορθόδοξων κοινοτήτων στη Θράκη και ειδικότερα στο Βιλαέτι της Αδριανούπολης κατά τον 19ο αιώνα, κυρίως μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους (1830).
Στόχος του είναι να αναδείξει το ζήτημα της εκπαίδευσης, το οποίο αποτελούσε μια από τις σημαντικότερες διαστάσεις της πολιτισμικής φυσιογνωμίας του ελληνορθόδοξου κόσμου της οθωμανικής αυτοκρατορίας, κατά την ύστερη οθωμανική περίοδο, οπότε και συνδέθηκε άρρηκτα με τους ιδεολογικούς προσανατολισμούς και την εκπαιδευτική πολιτική του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.
Σ’ αυτό το πλαίσιο θίγονται θέματα σχετικά με τους παράγοντες που επηρέασαν την εκπαιδευτική πραγματικότητα, τους φορείς που είχαν την ευθύνη για την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τη συμβολή των Φιλεκπαιδευτικών Συλλόγων, καθώς και τη λειτουργία των σχολείων, όπως τα προγράμματα σπουδών τους, οι κανονισμοί και οι οικονομικοί τους πόροι.


Περιεχόμενα

Εισαγωγή
Ιστορικό πλαίσιο:
Η εκπαίδευση στη Θράκη κατά την οθωμανική περίοδο μέχρι την ίδρυση του ελληνικού κράτους (1830)

ΜΕΡΟΣ Α’
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα στη Θράκη από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους μέχρι τη συνθήκη του Βερολίνου (1830-1878)

  1. Παράγοντες που επηρέασαν την εκπαιδευτική πραγματικότητα στη Θράκη
  2. Φορείς που είχαν την ευθύνη για την εκπαίδευση:
    Οικουμενικό Πατριαρχείο, ελληνικό κράτος και φιλεκπαιδευτικοί σύλλογοι
  3. Η οργάνωση της εκπαίδευσης: δομή, μέθοδοι διδασκαλίας και μαθήματα
  4. Τα ελληνικά σχολεία στο Βιλαέτι της Εντίρνε (Αδριανούπολης)
  5. Συμπεράσματα

ΜΕΡΟΣ Β’
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα στη Θράκη από τη συνθήκη του Βερολίνου (1878) μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα

  1. Η Συνθήκη του Βερολίνου και οι επιπτώσεις της στον ελληνορθόδοξο πληθυσμό της Θράκης
  2. Το προνομιακό ζήτημα, η βουλγαρική προπαγάνδα και η διαμάχη Αθήνας – Κωνσταντινούπολης
  3. Η δραστηριότητα των φιλεκπαιδευτικών συλλόγων
  4. Προβλήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας: Η έλλειψη κεντρικού συντονισμού και το γλωσσικό πρόβλημα
  5. Ο εθνικός προσανατολισμόςτου προγράμματος σπουδών
  6. Κανονισμοί των εκπαιδευτηρίων
  7. Οικονομικοί πόροι των σχολείων
  8. Τα ελληνικά σχολεία στο Βιλαέτι της Εντίρνε (Αδριανούπολης)
  9. Συμπεράσματα

Βιβλιογραφία

Παράρτημα

  1. Χρονολόγιο (19ου αιώνα)
  2. Χάρτες
  3. Τοπωνυμικός Πίνακας