Η Συμβολή του Ανθρώπου στην Οδική Ασφάλεια

12,72

N-id: 1073 Κατηγορίες: , , , Ετικέτα: Σελίδες: 216 Σχήμα: 17 x 24 Xρονολογία: 2004 ISBN: 960-431-939-6 Κωδικός Ευδόξου: 11038 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Το βιβλίο, λένε, είναι ο πιο πιστός σύντροφος του ανθρώπου. Αυτό είναι πέρα για πέρα αληθινό. Το καλό βιβλίο, μάλιστα, γίνεται κάτι παραπάνω. Ένας αλάνθαστος καθοδηγητής, που δείχνει χωρίς παρεκκλίσεις το σωστό δρόμο.
Και τι να πει κανείς για ένα βιβλίο ζωής. Αυτό σαν οδηγός δε σταματά στα περιορισμένα όρια του τόπου, μα προχωρεί ακάθεκτο, προστατεύει και συμβουλεύει τον άνθρωπο μέχρι το τέλος του.
Αν ζητήσεις να γράψεις σ’ έναν τιμητικό κατάλογο τους συντελεστές δημιουργίας καλών χρηστών των οδών είναι αδύνατο να μη δώσεις πρωτεύουσα θέση σ’ ένα βιβλίο πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων.
Πολλές φορές διερωτάται κανείς: πώς γράφεται ένα καλό βιβλίο; Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική. Το καλό βιβλίο δεν γράφεται, αλλά γεννιέται. Το καλό βιβλίο δημιουργείται στο συγγραφέα, μέσα από μια διαδικασία πείρας, εμπειρίας, βίωσης, εφαρμογής, έρευνας, διδασκαλίας και μακρόχρονης πρακτικής.
Όταν, λοιπόν, ολοκληρωθεί και εναρμονιστεί με τη δράση και τα πιστεύω του, τότε, πλέον, δεν αντέχει, βγαίνει, ελευθερώνεται και αποτυπώνεται!
Μ’ αυτές τις σκέψεις προχωρούμε στην έκδοση αυτού του βιβλίου και προσδοκούμε να βάλουμε ένα μικρό λιθαράκι ενάντια στο άδικο αίμα που χύνεται στην άσφαλτο.
Η εμπειρία ενός τροχαίου ατυχήματος είναι σκληρή και δεν περιγράφεται εύκολα. Η ψυχική οδύνη και η ηθική βλάβη που προκαλούνται μένουν ανεξίτηλες στο πέρασμα του χρόνου.
Τα τελευταία χρόνια η οδική ασφάλεια αποτελεί για τη χώρα μας πρόβλημα μείζονος σημασίας, με ολέθριες επιπτώσεις στη ζωή του τόπου. Η διαρκώς αυξανόμενη τάση για μετακινήσεις, την οποία επιβάλλει, πλέον, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι ανάγκες που διαμορφώνουν η ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά, συνοδεύεται, ατυχώς, από βαρύτατες συνέπειες, οι οποίες εκφράζονται με την απώλεια ανθρώπινων υπάρξεων και τον τραυματισμό άλλων, δίχως να παραγνωρίζεται το οικονομικό, κοινωνικό και ψυχικό κόστος που προκαλούν.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι σε πολλές χώρες της Ευρώπης την τελευταία 20ετία οι δείκτες των τροχαίων ατυχημάτων μειώθηκαν δραστικά, ενώ στη χώρα μας παρατηρήθηκε μόλις τελευταία ότι επήλθε μια αναχαίτιση και περαιτέρω συντηρητική μείωση.
Μια ενδεχόμενη ερμηνεία στην παρατήρηση αυτή δίνεται από τη μορφή των μέτρων που λαμβάνονται, ότι, δηλαδή, χαρακτηρίζονται από κατασταλτική και όχι προληπτική δράση.
Τρεις είναι οι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια: ο άνθρωπος με τη μορφή χρήστη της οδού, το όχημα και η οδός με το περιβάλλον της.
Οι απόψεις των ειδικών όσον αφορά στο ποσοστό συμμετοχής των παραπάνω παραγόντων στην οδική ασφάλεια, διαφέρουν ως προς τα αριθμητικά δεδομένα, πλην όμως όλες συμφωνούν ότι ο άνθρωπος –χρήστης της οδού– είναι αυτός που κύρια ευθύνεται για το οδικό τροχαίο ατύχημα.
Ο άνθρωπος που δεν πείσθηκε ακόμη για τη σοβαρότητα του θέματος δημιούργησε, συντηρεί και αναπαράγει λανθασμένες αρχές και αντιλήψεις –πεποιθήσεις. Έχει ένα μεγάλο έλλειμμα ενημέρωσης. Αγνοεί την επικινδυνότητα που παρουσιάζεται στην κυκλοφορία, τη σχετική νομοθεσία, καθώς και την ορθότητά της. Θέλει να αποτελεί αυτός την εξαίρεση.
Γι’ αυτά, και όχι μόνο, θέλουμε να έχουμε κοντά σε κάθε οδηγό, επιβάτη και πεζό «αυτόν τον τροχονόμο».


Περιεχόμενα

Μέρος Πρώτο: Ιστορικά Στοιχεία

  1. Γενικά
  2. Αρχή εμφάνισης αυτοκινήτου
  3. Εμπόδια από την εξέλιξη του αυτοκινήτου
  4. Κυκλοφορία αυτοκινήτου στην Ελλάδα
  5. Οι πρώτοι δρόμοι στην Ελλάδα και η αστυνόμευσή τους
  6. Ο δημόσιος φωτισμός των δρόμων «εν τη γενέσει»
  7. Οι πρώτες συγκοινωνίες
  8. Η τροχονομική αστυνόμευση των δρόμων
  9. Τα πρώτα ατυχήματα

Μέρος Δεύτερο: Το Kοινωνικό Πρόβλημα που Δημιουργήθηκε με τον Ανθρωπο και το Αυτοκίνητο

Κεφάλαιο 1o: Ατυχήματα

  1. Γενικά
  2. Επεξήγηση όρων Φυσικής
  3. Μηχανική συγκρούσεων
  4. Ταχύτητες συγκρούσεων
  5. Κατηγορίες συγκρούσεων
  6. Είδη συγκρούσεων (μορφές)
  7. Παραδείγματα συγκρούσεων
  8. Στατιστικές τροχαίων ατυχημάτων
  9. Συνέπειες τροχαίων ατυχημάτων

Κεφάλαιο 2o: Σταθμεύσεις οχημάτων – Κυκλοφοριακό

  1. Γενικά
  2. Σήμανση
  3. Σταθμεύσεις
  4. Κυκλοφοριακό

Κεφάλαιο 3o: Νοοτροπία οδηγών

Μέρος Τρίτο: Υποχρεώσεις Χρηστών των Οδών

Κεφάλαιο 1o: Διαρκείς παραβάσεις συμπεριφοράς

  1. Ποτό και οδήγηση
  2. Ζώνη ασφαλείας
  3. Δικυκλιστές – ποδηλάτες
  4. Ταχύτητα
  5. Φόρτωση οχημάτων
  6. Διαστάσεις, βάρη, έλξη οχημάτων
  7. Τροχοί και λάστιχα
  8. Φώτα

Κεφάλαιο 2o: Στιγμιαίες παραβάσεις συμπεριφοράς

  1. Κίτρινος σηματοδότης
  2. Ερυθρός σηματοδότης
  3. Προτεραιότητα

Κεφάλαιο 3ο: Πεζοί

  1. Κανόνες κυκλοφορίας πεζών
  2. Συμπεριφορά οδηγών προς τους πεζούς
  3. Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος

Μέρος Τέταρτο: Αποτελεσματική Οδήγηση

Κεφάλαιο 1ο: Ο καλός οδηγός
Κεφάλαιο 2ο: Αμυντική Οδήγηση
Κεφάλαιο 3ο: Κυκλοφοριακή αγωγή

Eπίλογος

Παραρτήματα
Α. Κάθετη σήμανση

  • Πινακίδες αναγγελίας κινδύνου
  • Ρυθμιστικές πινακίδες
  • Πληροφοριακές πινακίδες
  • Πινακίδες πρόσθετες
    Β. Ενδεικτικοί εξοπλισμοί οδών
    Γ. Οριζόντια σήμανση
  • Κατά μήκος διαγραμμίσεις
  • Κατά πλάτος διαγραμμίσεις
  • Ειδικές διαγραμμίσεις