Έκφραση – Έκθεση Β΄ Ενιαίου Λυκείου, Τεύχος B

Bιογραφικά είδη – Παρουσίαση – Kριτική

14,84 11,87

N-id: 0942 Κατηγορίες: , , Σελίδες: 408 Σχήμα: 21 x 29 Xρονολογία: 2003 ISBN: 960-431-840-3 Εκδόσεις: Εκδόσεις Ζήτη

Μαθητές και Μαθήτριες, η αναθεωρημένη έκδοση (2002-2003) της «Έκφρασης / Έκθεσης» για τη Β’ Ενιαίου Λυκείου μάς οδήγησε στην έκδοση αυτού του βοηθητικού βιβλίου. Καθώς όμως βρισκόμαστε ήδη στον 21ο αιώνα, θελήσαμε να παρουσιάσουμε ένα βοήθημα διαφορετικό από τα άλλα. Κυρίως, προσπαθήσαμε να παραγάγουμε ένα πολλαπλό βιβλίο, ένα σύγγραμμα δηλαδή πολυπρισματικό, διαλεκτικό, παρωθητικό, δημιουργικό, πρωτότυπο και ελκυστικό. Νομίζουμε ότι η προλογική αναφορά στο βιβλίο μας θα σας προϊδεάσει γι’ αυτήν την πολλαπλότητά του.
Στην αρχή λοιπόν του βοηθήματός μας υπάρχει θεωρία για το δημιουργικό γράψιμο, που γίνεται οικεία στο μαθητή με τις υπάρχουσες ασκήσεις εμπέδωσής της. Ακολουθούν οι απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου με πνεύμα ανοιχτό και πλατύ χωρίς στερεότυπες προσεγγίσεις, αλλά ανάλογες των επικοινωνιακών / εκφραστικών εκδηλώσεών μας, τις οποίες ουσιαστικά μετατρέπουμε σε λόγο (κείμενα 2-3 σελίδων), ώστε οι εκδηλώσεις / εκφράσεις μας να γίνουν εκθέσεις, όπως προσδοκά και ο τίτλος «Έκφραση / Έκθεση» του σχολικού και του δικού μας βιβλίου. Να προσθέσουμε εδώ ότι παρατίθενται και παρεκβάσεις με τις οποίες προσεγγίζουμε και άλλα συναφή θέματα των ερωτήσεων του σχολικού βιβλίου, ώστε να ανταποκριθούμε στην πολυπρισματικότητα του βοηθήματός μας, που μνημονεύσαμε προηγουμένως.
Η μεγάλη ωστόσο διαφορά του βοηθήματός μας βρίσκεται στο Τετράδιο Εργασίας, που υπάρχει στην ενότητα «Θεωρία για το δημιουργικό γράψιμο» και σε κάθε σκέλος των 4 ενοτήτων του σχολικού βιβλίου (Είδηση, Βιογραφικά Είδη, Παρουσίαση – Κριτική, Σημειώσεις – Περίληψη). Σ’ αυτό με ερωτήσεις / ασκήσεις του Βιβλίου Αξιολόγησης αλλά και με δικές μας πρόσθετες ασκήσεις και επιπλέον με ασκήσεις SOS και με κριτήρια Aξιολόγησης δίνουμε στο μαθητή την ευκαιρία να εμπεδώσει και να αφομοιώσει όλη την ύλη της «Έκφρασης / Έκθεσης» της Β’ Τάξης. Η πρωτοτυπία όμως του Τετραδίου Eργασίας βρίσκεται στην ύπαρξη κενών σειρών, στις οποίες ο μαθητής θα απαντά χωρίς να ξεκόβεται από το θέμα και χωρίς να ψάχνει συνεχώς τα γραπτά του.
Κι ακόμη, υπάρχουν στο βοήθημά μας ρήσεις σύντομες, γραφιστικά δοσμένες, εικόνες αντίστοιχες των εξεταζόμενων ερωτήσεων, που νομίζουμε ότι καθιστούν το βιβλίο μας όμορφο, νεανικό, ελκυστικό. Επίσης, στο τέλος υπάρχουν και οι απαντήσεις για όλες τις ερωτήσεις του Τετραδίου Εργασίας.
Συμπερασματικά, με το βοήθημά μας φιλοδοξούμε να ανταποκριθούμε πολλαπλώς στις απαιτήσεις της «Έκφρασης / Έκθεσης» για τη Β’ Λυκείου. Ωστόσο, στην προσπάθειά μας αυτή είναι απαραίτητη και η δική σας συνδρομή, την οποία πιστεύουμε ότι θα κινητοποιήσουμε.


Περιέχει:

Θεωρία για τους τύπους ερωτήσεων

  1. Εύρεση λύσεων
    Τετράδιο εργασίας (Ασκήσεις)
  2. Αναζήτηση υλικού
    Τετράδιο εργασίας (Ασκήσεις)

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ

  • Βιογραφία, μυθιστορηματική βιογραφία
  • Βιογραφικό σημείωμα
    • Λεξιλόγιο (σχετικό με βιογραφικό σημείωμα)
  • Αυτοβιογραφία / μυθιστόρημα με αυτοβιογραφικά στοιχεία
  • Αυτοβιογραφικό σημείωμα
    Κυριολεκτική ή δηλωτική ή αναφορική λειτουργία της γλώσσας / Μεταφορική ή συνυποδηλωτική ή ποιητική λειτουργία της γλώσσας (Παρέκβαση)

    • Θέματα για συζήτηση και έκφραση / έκθεση (σχετικά με την εργασία και την επιλογή επαγγέλματος)
  • Απομνημονεύματα
  • Ημερολόγιο
  • Συστατική επιστολή
    • Λεξιλόγιο (συστατικής επιστολής)
    • Θέματα για συζήτηση και έκφραση / έκθεση (σχετικά με το χαρακτηρισμό ατόμου, τις στερεότυπες αντιλήψεις, το φυλετικό και κοινωνικό ρατσισμό)
      Μια ευκαιρία για τη διάκριση των γεγονότων από τις γνώμες
      Απόψεις για τα δύο φύλα
      Το φαινόμενο του ρατσισμού με όλες τις παραφυάδες του
      Κείμενα σχετικά με το ρατσισμό
    • Οργάνωση του λόγου

    ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ – ΚΡΙΤΙΚΗ
    Ι. Παρουσίαση και κριτική ενός βιβλίου

    1. Η ταυτότητα ενός βιβλίου
    2. Βιβλιοπαρουσίαση
    3. Βιβλιοκριτική
      Από τη βιβλιοπαρουσίαση στη βιβλιοκριτική
      Αξιολογικές κρίσεις
    4. Το ύφος του κριτικού
    5. Απλή και διαδοχική υπόταξη
    6. Αναφορικές προτάσεις
      • Λεξιλόγιο (σχετικό με την τέχνη και την κριτική του έργου τέχνης)
      • Θέματα για συζήτηση και έκφραση / έκθεση (σχετικά με την τέχνη και την κριτική του έργου τέχνης )

    ΙΙ. Παρουσίαση και κριτική μιας θεατρικής παράστασης

    • Λεξιλόγιο (σχετικό με τη θεατρική κριτική)

    ΙΙΙ. Παρουσίαση και κριτική άλλων μορφών τέχνης

    • Θέματα για συζήτηση και έκφραση / έκθεση (σχετικά με την κριτική / αξιολόγηση ατόμου και την αυτοκριτική)

    ΙV. Oργάνωση του λόγου

    ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

    • Απαντήσεις στο τετράδιο εργασίας της θεωρίας για τους τύπους ερωτήσεων
    • Απαντήσεις στα «Βιογραφικά είδη»
    • Απαντήσεις στην «Παρουσίαση – Κριτική»