Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι για τον εκπαιδευτικό, τον μαθητή, τον γονέα, όταν αποφασίζει να διαλέξει και να χρησιμοποιήσει ένα εκπαιδευτικό βοήθημα; Οι διαθέσιμες επιλογές είναι τόσες πολλές, κάνοντας πολύ δύσκολη την επιλογή του ενός.
Επιλεγμένα μαθήματα
Δεν είναι απαραίτητο να συνοδεύουμε κάθε μάθημα με επιπλέον βιβλίο για την εμπέδωση της ύλης. Η πρώτη μας απόφαση είναι ποια μαθήματα θέλουμε να στηρίξουμε και να τα εντοπίσουμε, έτσι ώστε να επενδύσουμε επάνω στο μελλοντικό μαθησιακό πλάνο του μαθητή. Η επιλογή αυτή θα είναι και ο καθοριστικός ρόλος για την απόδοση που θα έχει στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Βαθμός δυσκολίας
Είναι επίσης σημαντικό να εντοπίσουμε τον βαθμό δυσκολίας που αντιμετωπίζει ο μαθητής με το συγκεκριμένο μάθημα. Διαφορετικές ανάγκες έχει ένας μαθητής που προσπαθεί να καλύψει κάποια πιθανά κενά της ύλης που διδάσκεται και άλλες ο μαθητής που επιδιώκει να εμβαθύνει τις γνώσεις του και να περάσει σε απαιτητικότερες ασκήσεις. Αποφασίζουμε, λοιπόν, αν θέλουμε περιεχόμενο με ασκήσεις που εισάγουν τον μαθητή στο αντικείμενο ή ασκήσεις πιο προχωρημένου επιπέδου.
Μαθησιακοί στόχοι
Αρκετός κόσμος ακούγοντας τον όρο βοήθημα σκέφτεται απλά κάποιο λυσάρι. Σε κάποιες περιπτώσεις, όντως, το μόνο που χρειάζεται ένας μαθητής είναι η επιβεβαίωση ότι πορεύεται σωστά στις λύσεις των ασκήσεών του. Σε άλλες, όμως, είναι απαραίτητη η επεξήγηση της θεωρίας με διαφορετικό τρόπο και ίσως σε περισσότερο βάθος. Σε αυτήν την περίπτωση, επιλέγουμε βοηθήματα που αναλύουν περισσότερο τη θεωρία και παρέχουν επιπλέον υλικό για εξάσκηση.
Παρουσίαση πληροφορίας
Για μαθήματα όπως η Φυσική και η Βιολογία πολλοί μαθητές κατανοούν ταχύτερα το περιεχόμενο όταν υπάρχει απεικόνιση αυτού. Το βιβλίο που διαλέγουμε, λοιπόν, διαθέτει διάφορα διαγράμματα ή φωτογραφίες; Ενώ, για μαθήματα όπως η Ιστορία, έχουμε διάφορους πίνακες που να βοηθούν στην οργάνωση όλων των πληροφοριών; Κάποιοι μαθητές βοηθούνται περισσότερο με παράλληλη παρουσίαση της θεωρίας μέσα από ασκήσεις ενώ άλλοι αποδίδουν περισσότερο με διαφορετική παρουσίαση.
Προσωπική προτίμηση
Μπορούμε πάντα να ζητήσουμε τη συμβουλή των εκπαιδευτικών του μαθητή, ειδικά εκείνων με τους οποίους φαίνεται να έχει στενότερη σχέση και γνωρίζουν καλύτερα τις προσωπικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Ας είμαστε ειλικρινείς, σε κάποιες περιπτώσεις και το κόστος ίσως επηρεάσει την επιλογή μας. Δεν ξεχνάμε, όμως, να ρωτάμε πάντα και την άποψη του ίδιου του μαθητή. Του δίνουμε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το βιβλίο, να το ξεφυλλίσει και να διαλέξει εκείνο με το οποίο αισθάνεται άνετα και θέλει να έχει σταθερά δίπλα του!
Δες εδώ τα βιβλία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.